Reparatie
Over ons
Apparaten
Steden
NL
NL

In gesprek met Haider eigenaar van Mobilefix uit Groningen

24 apr 2022 door Joost Van der Giessen
MobileFix Groningen

Wie ben je, wat doe je en wat heeft jou bewogen tot telefoon reparateur?

In deze derde editie schuiven we aan tafel bij Haider. Haider is 33 jaar oud en een bevlogen ondernemer met een passie voor het repareren van telefoons, tablets en laptops. Als eigenaar van de bekende repairshop Mobilefix, helpt hij dagelijks Groningers, jong en oud met de reparatie van hun meest waardevolle apparaten. 

 

MobileFix-Aweg-Groningen

 

 

 

Haider vertelt ons dat hij al enkele jaren voor Mobilefix een voorzichtige focus had op de reparatie branche. Haider studeerde af binnen de ICT en ontdekte al snel de meerwaarde van de cursussen reparatie en micro solderen. ‘’ Als kind was ik al bezig en geïnteresseerd in elektronische apparaten. Ik vond de digitale wereld fascinerend. Zo ben ik in 2010, na mijn studie begonnen met werken in een computerwinkel. In deze periode leerde ik hoe apparaten werken’’. Vervolgens maakte Haider de stap naar telefonie en werkte hij in verschillende telefoonwinkels. 

In 2017 maakte Haider één van de grootste stappen van zijn leven en begon voor zichzelf met een gloednieuw merk genaamd, Mobilefix. ‘’Mijn studie Inkoop, handel en groothandel internationaal gaven mij het gevoel om zelf een identiteit te vertegenwoordigen. Mijn ervaring en passie leidden er toe dat dit tot uiting kwam middels het realiseren van mijn eigen reparatie shop.’’ En zo geschiedde. 

Sinds het begin van Mobilefix, heeft Haider met zijn team van inmiddels 5 werknemers, al meer dan 30.000 Groningers geholpen met de verlenging van de levensduur van hun elektronische apparaten. Al onze collega’s hebben we zelf intern opgeleid. ‘’Het is ontzettend belangrijk dat de ervaring en kwaliteit overal vanaf straalt. Zo kunnen de meeste van ons team veelal bij het lezen/horen van de klantbeschrijving al bedenken wat het probleem en dus de oplossing/geschikte reparatie is. Hierdoor krijgen klanten veel vertrouwen in ons en zorgen zij op hun beurt weer voor goede reclame bij familie en vrienden. Een echte win win dus. 

 Ik ben trots op het feit dat de visie die ik vanaf dag 1 al volg, hebben geleid tot wat Mobilefix vandaag is. ‘’Ik ben elke klant dan ook ontzettend dankbaar, want ook al helpen wij hen. Dankzij het vertrouwen van de klanten en de daardoor terugkerende klandizie, hebben  ook zij het deels mogelijk gemaakt dat we met Mobilefix vanaf 1 juni onze tweede vestiging mogen openen. 

Haider zijn visie over de aankomende 5 jaar

Mijn visie voor de aankomende 5 jaar is eenvoudig gezegd de visie die ik al had op het moment dat ik startte met Mobilefix. Mijn focus ligt op de generatie na ons. 

We leven vandaag de dag in een wereld waarin apparaten beter en duurzamer zijn dan ooit tevoren. Alleen door de zogeheten ''weggooi cultuur'' zijn deze gemiddeld na 3 jaar al afgedankt en vervangen door een nieuwer model. ‘’In mijn optiek dien je apparaten te gebruiken tot deze niet meer werken. Ik ben dan ook van mening dat reparatie op alle vlakken beter is. Dit komt terug in de meest simpele dingen. Denk bijvoorbeeld aan de brandstof die niet meer nodig is als er minder toestellen worden vervoerd vanuit fabrieken naar alle delen van de wereld. En dit is nog een simpel klein voorbeeld. Want wist je al dat er voor het maken van 1 iPhone 6 maar liefst 120 kilo erts en 190 liter water nodig is? En dat is nog niet alles, want dit betreft pas een deel van de grondstoffen. 

‘’Ik ben van mening dat de wereld meer vakkundige reparatie punten nodig heeft. Veel apparaten die vandaag de dag in Nederland gebruikt worden, kunnen bij defecten makkelijk worden gerepareerd. ''De norm moet zijn; kan het nog worden gemaakt, in plaats van, is er al een nieuwe verkrijgbaar. Want als we met z’n allen elk jaar besluiten om 1 apparaat te laten repareren, dan zorgt dat al voor een bewezen verschil in milieuvriendelijkheid, zijn er minder grondstoffen nodig bij fabrikanten, wat weer leidt tot minder vervuiling bij het verkrijgen van die grondstoffen en we door een langere levensduur van apparaten ook forceren dat productieprocessen worden aangepast aan deze verandering. En als laatste, het is simpelweg in letterlijk 99/100 gevallen ook nog voordeliger om je apparaat te laten repareren in verhouding tot het kopen van een nieuwe.'' 

Ik geloof er in dat, ondanks dat we verkeerd met de planeet omgaan, we straks uiteindelijk een goede correctie krijgen. Bijvoorbeeld door het kantelpunt van vraag en aanbod. Steeds meer mensen willen meer apparaten. Je ziet het bijvoorbeeld nu al bij de levering van chips. Dit kan soms maanden duren en zorgt daardoor weer voor meer nood en mogelijk ook gevoelsmatige dwang tot verandering. Dit alles zal de marktwerking en gelukkig daardoor ook de planeet, weer ten goede komen. 

Natuurlijk is niet altijd alles te repareren, zo werkt het nou eenmaal. Gelukkig is de markt van refurbished apparaten een absolute gamechanger aan het worden. Klinkt heel fancy, maar eigenlijk heel normaal. Je koopt een opgelapt / opgefrist gebruikt model in plaats van dat je een nieuwe koopt. 

Tablet-reparatie-mobilefix
 

Wat wil je meegeven aan net begonnen reparateurs of mensen die overwegen om ook het reparatievak in te gaan?

Denk goed na over wat de klant van je verwacht en speel daar op in. Er zijn steeds meer reparatiewinkels, alleen reparateurs onderschatten vaak dat een telefoon echt een apparaat is waar mensen terughoudend mee zijn. Er staat veel persoonlijke data op en vandaag de dag is men voorzichtig met het tijdelijk achterlaten van een toestel omdat deze vaak (relatief) duur is.

In mijn optiek ben je als reparateur een vertrouwenspersoon. Handel hier ook naar. Als dat goed voelt, dan ben je met de juiste dingen bezig en komen mensen terug. Daarnaast zorgt dit ook voor gratis meer promotie, want mond op mond reclame is nog steeds sterk van invloed binnen onze branche. 

 

Tips voor aanstormende reparateurs

Aan alle mensen die overwegen om reparateur te worden wil ik meegeven dat reparatie van elektrische apparaten in mijn optiek echt de toekomst is. Het aantal apparaten blijft alleen maar toenemen. Dit komt onder andere vanwege het milieuvriendelijke aspect wat al enkele jaren steeds belangrijker wordt. Daarnaast zien we nu bijvoorbeeld met chips en andere elementen dat de grondstoffen die nodig zijn voor een apparaat (en met name de beperking hiervan) steeds vaker gaan leiden tot meer nood naar reparaties. Grotendeels ook vanwege kosten en de toekomstbestendigheid ervan. In het kader van verdiensten is dit gewoon een hele winstgevende branche. 

De reparatie branche is inmiddels echt een primaire dienst. Dit zag je bijvoorbeeld al in tijden van covid-19 waarbij men alsnog zocht naar de mogelijkheid om middels een afspraak hun device te laten repareren. Belangrijk is wel dat je beseft dat deze markt in beweging is en altijd zal blijven. Je dient dus jezelf te blijven ontwikkelen op het gebied van de laatste ins & outs van devices en de reparatie er van.

 

Succes! 

 

Haider, Mobilefix Groningen

Ga hier naar het profiel van Mobilefix ,bekijk andere reparateurs in Groningen of check de andere blogs.