Reparatie
Over ons
Apparaten
Steden
NL
NL

Telefoon reageert niet

10 mrt 2024 door Joost Van der Giessen
Telefoon

Als je te maken hebt met een niet-reagerend scherm, begrijpen we de frustratie die je voelt. Het is een veelvoorkomend probleem dat op de meest ongelegen momenten opduikt, waardoor je plotseling wordt afgesneden van je digitale wereld. Of het nu gaat om een dringend bericht dat je niet kunt versturen, een belangrijke taak die blijft liggen, of simpelweg het onvermogen om je telefoon te gebruiken zoals je gewend bent, de impact op je dagelijkse activiteiten kan aanzienlijk zijn.

In deze blog delen we praktische stappen die je zelf kunt ondernemen om dit irritante probleem aan te pakken. Met heldere, eenvoudige oplossingen helpen we je op weg om je telefoon zo snel mogelijk weer normaal te laten functioneren.

 

Diagnose van het probleem

Het vaststellen van de exacte oorzaak van het probleem is cruciaal. Een niet-reagerend touchscreen kan het resultaat zijn van zowel fysieke schade aan het scherm of interne componenten als softwareproblemen.

 

1. Fysieke inspectie: Controleer het scherm op zichtbare schade zoals barsten of diepe krassen. Deze kunnen duiden op de noodzaak van een schermreparatie.

2. Interne schade overwegen: Als er geen zichtbare schade is, kan het probleem dieper liggen, zoals bij het moederbord. Dit kan voorkomen na een val of door langdurig gebruik.

 

Stap-voor-stap oplossingen

1. Herstart je telefoon

Een simpele maar effectieve eerste stap is het herstarten van je telefoon. Dit kan vaak kleine softwarefouten oplossen.

  • Bij iPhones: Voer een harde reset uit door de aan/uit-knop en de home-knop (bij oudere modellen) of de volume omlaag-knop (bij nieuwere modellen) gelijktijdig ingedrukt te houden totdat het Apple-logo verschijnt.
     
  • Bij Android-apparaten: Houd de aan/uit-knop en de volume omlaag-knop tegelijk ingedrukt voor ongeveer 10 seconden of totdat het apparaat opnieuw opstart.

 

2. Controleer op software-updates

Verouderde software kan leiden tot prestatieproblemen, inclusief een niet-reagerend scherm.

  • Ga naar de instellingen van je apparaat, selecteer 'Systeem', 'Geavanceerd', en vervolgens 'Systeemupdate' om te controleren op beschikbare updates.

 

3. Veilige modus

Start je telefoon op in veilige modus om te bepalen of een derde partij-app het probleem veroorzaakt.

  • Bij Android: Houd de aan/uit-knop ingedrukt totdat het uitschakelmenu verschijnt. Houd vervolgens 'Uitschakelen' ingedrukt totdat de optie voor veilige modus verschijnt.
  • iPhones hebben geen specifieke veilige modus, maar je kunt proberen alle recent geïnstalleerde apps te verwijderen om te zien of dit het probleem oplost.

 

4. Hardwaretest

Bij bepaalde merken, zoals Samsung, kun je een hardwaretest uitvoeren via de Members-app om te controleren of er problemen zijn met het touchscreen.

 

5. Laad de batterij op

Een lege of defecte batterij kan ook de oorzaak zijn van een niet-reagerend scherm. Sluit je apparaat aan op een oplader en wacht ten minste 15 minuten voordat je probeert het opnieuw in te schakelen.

 

Wat doen als niets werkt om je scherm aan de praat te krijgen?

Als bovenstaande stappen het probleem niet oplossen, zijn hier enkele vervolgacties die je kunt overwegen om je telefoon weer aan de praat te krijgen.

 

1. Schermreparatie

Heb je een beschadigd scherm? Dan is het slim om die te vervangen. Als je handig bent kun je dit zelf doen met de juiste tools en instructies. Wil je geen risico nemen dan kan vrijwel elke telefoon reparateur dit ook snel voor je fixen. 
 

2. Professionele diagnose

Heb je alles geprobeerd en is je scherm niet kapot? Mogelijk is er iets anders aan de hand, bijvoorbeeld met het moederbord van je telefoon. In dit geval kan het slim zijn om een diagnose te laten stellen door een expert. Veel reparatie shops bieden deze optie gratis aan. Ze gaan er dan wel een beetje vanuit dat je je telefoon daar laat maken als je tot reparatie besluit over te gaan. 

 

Zoek een reparateur

 

Preventie

Voorkomen is beter dan genezen. Bescherm je telefoon met een degelijke hoes en screenprotector om toekomstige schade te minimaliseren. Maak ook regelmatig back-ups van je gegevens om verlies te voorkomen in het geval van ernstige problemen.

 

Andere interessante pagina's